מדריך חגיגי לליל הסדר: כל מה שצריך לשים בקערת הפסח שלכם

פסח - החג הכי משפחתי ,חגיגי ומלא בסטייל בלוח השנה העברי.

בלילה המיוחד הזה מתקבצים סביב שולחן החג יהודים מכל רחבי העולם וקוראים את ההגדה, סיפור בני עמנו שיצאו מעבדות לחירות. ליל הסדר מגלם בתוכו את המסורת וההווי היחודי לכל משפחה. אווירת ההתחדשות באוויר,מתנות חג, אנשים שאנחנו שמחים לראות (וגם כאלה שפחות), בגדים חדשים, הסרוויס החגיגי של דודה רוחמה ושולחן חג אחד עמוס בכל טוב.

בואו נתחיל מהשאלה שמעסיקה רבים מאיתנו בימים אלה :

"מה שמים בקערת הפסח ? " Matzah Seder Plate Shulamit Kanter

מצה

"פעם שלישית מצה" - למה שמים בקערת הפסח 3 מצות ?

אם בשבת מברכים על 2 חלות בקידוש למה בפסח מברכים על 3 מצות ? ובכן, התשובה היא ב"יחץ"- פעולת בציעת המצה לשניים. מצה אחת עלינו לשבור לצורך האפיקומן ועוד שתי מצות שלמות דרושות לברכה על הלחם כמו בכל שבת או חג ולכן בליל הסדר מניחים שלוש מצות בסך הכול.

ביצה מבושלת

הביצה מסמלת את "קורבן חגיגה" שהיו מקריבים בני ישראל בימים טובים ובחגים בזמן בית המקדש. חג הפסח הוא חג של חירות וגאולה לעם ישראל ותפקיד הביצה הוא להזכיר לנו את השמחה הגדולה שהיתה בעצם הקרבת הקורבנות ועם זאת גם את האבל הגדול על החורבן,שכן ביצה היא מאכל של אבלים. 

זרוע

זרוע של כבש או של כנף עוף צלויה היא זכר ל"קורבן פסח", הכבש, אותה הקריבו וגם סעדו בחג הפסח בתקופת בית המקדש. אחד ממנהגי ליל הסדר הוא להניח זרוע בקערת הפסח על שגאל ה' את בני ישראל מחיי העבדות במצרים והוציא אותם ביד חזקה ובזרוע נטויה.
"וְזָכַרְתָּ כִּי עֶבֶד הָיִיתָ בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם וַיֹּצִאֲךָ ה' אֱלֹהֶיךָ מִשָּׁם בְּיָד חֲזָקָה וּבִזְרֹעַ נְטוּיָה"

(ספר דברים, פרק ה', פסוק י"ד)

מרור/חזרת

המרור הוא לרוב חסה או עלים מרים אחרים (עולש, מרור הגינות, חרחבינה) והוא נאכל בליל הסדר כזכר לעבודת הפרך והשעבוד המר ששועבדו אבותינו במצרים. נהוג לאכול אותו במהלך הסדר והכמות המינימלית שעל כל אדם לצרוך ממנו היא 'כזית' (19 גרם). כנהוג בעדות אשכנז, למרור מוסיפים שורש חזרת טחון ואוכלים אותו כממרח על המצה.
"ואכלו את הבשר בלילה הזה, צלי אש ומצות על מרורים יאכלהו" (ספר שמות,פרק י"ב, פסוק  ח'). 

 

חרוסת

תערובת החרוסת היא זכר לטיט ולחומרים בהם עבדו בני ישראל בעבודות פרך ובניה במצרים, והיין כאזכור לדם שעימו סימנו בני ישראל את משקופי ביתם ובכך נצלו ממכת בכורות.
הכנת החרוסת משתנה בהתאם למנהגי כל עדה. במטבח האשכנזי, החרוסת מכילה פירות מרוסקים יחד עם יין ותבלינים שונים. במטבח הספרדי, מתווספים לתערובת זו גם צימוקים ותמרים המעניקים לה מתיקות נוספת. תפקיד החרוסת המרכזי הוא להקל על מרירות המרור.

מתכון לחרוסת מרוקאית:
רכיבים:

2 כוסות תמרים מגולענים

1 כוס אגוזי מלך קצוצים גס

1 כפית קינמון טחון (לא חובה)

½ חתיכת ג'ינג'ר (לא חובה)

½ כפית ציפורן טחון (לא חובה)

1 כף יין אדום מתוק כשר

הוראות:

שמים את כל החומרים פרט לאגוזי המלך - במעבד מזון ומערבבים 1 - 2 דקות או עד שכל החומרים קצוצים דק ומתחילים להיצמד זה לזה, מעבירים את החרוסת לצנצנת או לכלי מניחים לו להתקרר ומערבבים פנימה את אגוזי המלך.

כרפס

הכרפס הוא לרוב סלרי הטבול במי מלח ותפקידו הוא לעורר את סקרנותם של הילדים בליל הסדר לשאול 
"מה נשתנה הלילה הזה מכל הלילות" ? ובכך לתת פתח להתחיל בסיפור יציאת מצרים.
ומה כל כך תמוה באכילת ירק אתם שואלים ?
ובכן, מנהג היהדות הוא להתחיל את הסעודה באכילת לחם ואילו בליל הסדר, השונה מכל הלילות, פותחים את הסעודה עם הכרפס,שהוא ירק.
במידה ואין סלרי איזה עוד ירק יכול לשמש ככרפס?
לכל בית מסורת אחרת אך החלופות הנפוצות ביותר לסלרי הן תפו"א/ בצל/ פטרוזיליה/ חסה  - 

בעצם כל ירק טרי או מבושל שניתן לברך עליו את ברכת "בורא פרי האדמה"  ושאינו משמש כמרור.  

בְּכָל דּוֹר וָדוֹר חַיָּב אָדָם לִרְאוֹת אֶת עַצְמוֹ כְּאִלוּ הוּא יָצָא מִמִּצְרַיִם, שֶׁנֶּאֱמַר: "וְהִגַּדְתָּ לְבִנְךָ בַּיוֹם הַהוּא לֵאמֹר: בַּעֲבוּר זֶה עָשָׂה יְיָ לִי בְּצֵאתִי מִמִּצְרָיִם" (ספר שמות, פרק י"ג, פסוק ח').

בפסח אנו מציינים את החירות והגאולה לה זכינו לאחר תקופת עבדות ממושכת במצרים, ועל כן בליל הסדר אנו מצווים לראות את עצמנו כאילו יצאנו ממצרים, וכעת אנו בני חורין. 
וברוח התקופה שלנו, מיהו אדם חופשי ?
אני רואה אדם חופשי ככזה שאינו מוגבל למקום או לרכוש מסויים, וברמה העמוקה יותר כאדם שאינו נותן למחשבותיו או לחוויות העבר שלו להכניע את מי שהוא היום או את מי שעוד יכול הוא להיות. 
בעיני הזכות להיות בת אדם חופשיה בעולם הזה, אמנית ויוצרת, היא המתנה היפה ביותר שיכולתי לקבל ואני משתדלת לראות את פלא היצירה בכל פרט קטן בעולם.
עבורי עיצוב הוא הרבה מעבר ליכולת להביא את הרעיונות שלי לידי ביטוי בצורת החומר (זהב, פליז, כסף, אבן ועוד), אלא משהו רוחני ועמוק יותר. העיצוב הוא הפרשנות שלי לחופש, יצירה וחיבור עם המסורת של בני עמי.
אם אומרים שאלוהים נמצא בפרטים הקטנים אז אני מרגישה זאת באצבעות,בלב וגם בתכשיטים. כל מוצר הוא נקודת מפגש בין הוד והדר לשפע שבארץ ישראל ולנוף הישראלי כפי שאני רואה אותו ומכאן הבחירה הטבעית לעטר את קערות הפסח באלמנטים מתוך 7 המינים בהם בורכה הארץ.
הרימון, סמל היופי,הבריאות ,הפריון והשפע. הגפן סמל השמחה וחיי הנצח. הזית, סמל החוסן,השלום והתקווה.
 
רוצים לראות עוד כלים מיוחדים לשולחן החג? לצפייה בקולקצית פסח לחצו כאן 


Leave a comment

Please note, comments must be approved before they are published